Thursday, July 29, 2010

Tudung,Tudung labuh , Sekolah agama. Tapi...


Aku confuse. Lepas duduk asrama baru aku kenal orang.

4 types aku jumpa. Xpayah ckp siapa. Cuma aku learnt something je...

Aku xkata typical ,semua ada perangai yg aku akan ckp ni.Segelintir... Cuma dtg dari perempuan bertudung and bersekolah agama, mengejutkan & kelirukan aku.

Type #1

Sekolah agama dari form 1 sampai la form 5. Masuk kolej, bukak tudung...Former classmate tanya kenapa dy changed mcm tu skali? Jawabnya, Ni mmg diri aku, korang yg xkenal aku..
waduhh2..


Type #2

Pakai tudung labuh, tutup litup. Sopan. Ckp lemah lembut. Bila kawan terkuat kan suara, tegur..Sms kat kawan2 mesej keagamaan.Suke pg majlis agama. Bagus sgt.(Aku pon x la baik mcm tu..) Mlm2 text 3, 4 org lelaki. Hari esoknye, cerita kat best friend A to Z tentang semua lelaki yg di text pd mlm harinya dgn excited skali sampai Si Pendengar setia tu, panas telinganya. (Nasib baik la bukan aku.).. Riak dtg dari dirinya kah? atau sk dy yg girl's school only. Mcm baru sehari dua dy nampak kaum Adam kat muka bumi nie..
Excited semacam bila ada org bercakap, pandang , and nak2 lagi sms dgn dia.. Mcm ni perempuan tudung labuh, sk agama?? Yg aku kenal, bercakap dgn lelaki pon kene ada penghalang, segan, and mengelak dari bcakap dgn lelaki kecuali perlu ( ni yg aku tgk sendiri, budak sk agama). She's older than i am tapi, i dono HOW i should respect her? Perlu ke???

* My suggestion, cabut tudung labuh, pakai tudung biasa. Sbb image tudung labuh ni put a sheen yg prmpuan tu pious n pure. And i found u are none of those.


Type #3

Pergi surau hari2, tudung labuh, sk agama... baca Al-Quran, sukakan bacaan berunsur keagamaan , CD ceramah agama, semua yg keagamaan la. Yg aku hairan, time bercakap dgn roomate la kn, sarcastic, nak marah, mcm kita ada menyakitkan dia. Pd hal manusia2 di sekeliling dia cuma bertanya... Kami bertanya elok2. Pelik2....Time bercakap dgn geng2 surau, elok pulak bahasanya.. mugkin, we're not good enough kot, just to talk to her, we have to be as pious as her..adoi la kakak...xpaham2. Kalau bercakap mengenai kebaikan org lain like, " cantik la dia tu kan"..Dia akan ckp, " alaa bukannye bla bla bla".. mesti ada dia nak sangkal jgk. Tidak kufahami. Bukan ke kalau solat jemaah hari2 kat surau, bace Quran hati dia jadi lembut and baik and suci murni semua.. knape mesti ada sangka buruk & xpuas hati? Kalau bercakap mengenai sesuatu la kan, diri dia mesti dipuji jgk, kalau x dia tanya. " aku? aku?"


Type #4

Sk agama. Suka mencarut.. Seronok je aku tgk dia cakap... Kalau dpt mencarut dlm English especially ( dono what she thinks) depan public, lagi dia bangga. Apa yg bangga dgn mencarut kat public. Org pandang rendah n serong kat kamoo ada la...


Hopefully aku xjumpa dah org2 yg ironic mcm ni. Give sk agama and tudung labuh a bad name. Tudung labuh isnt just an image, it is a responsibility to show pureness in a girl.

Fashion & Tudung

Aku akui tudung skg ni mcm2 jenis ada. Cantik2 , colourfull, menarik, da bomb! semua pon ada.

Aku pon minat. Semua girls pon sama... (Ramai org pakai so aku tau la)

Tapi..... pakai tudung mesti kene tutup bahagian dada..Agama kita cakap.. But, ape yg aku nampak, selalunye, kalau yg pakai selendang tu. Bhagian dada selendang kamoo x tutup pon??? ( bukan kamoo xberbaju). Cuma selendang yg kamoo lilit2 kat kepala tu, length dia x sampai pon nak tutup bhgan dada.Ada yg pakai bhgn belakang pon singkat... Panjang selendang tu babe, tapi dada x tutup. Tu bukanlah pakai tudung bagi aku. Tu bungkus kepala namanya.. Haish.. lagi aku xpaham...

p/s : Aku bukan girl in tudung labuh,bersekolah agama. Aku perempuan biasa.Aku xnak la jd org yg cakap , nant aku sendiri yg buat. Nauzubillah....

No comments:

Post a Comment