Sunday, June 18, 2017

Review PATI IBU PUTIH by JANNALAWWA

I want to do a review on a local beauty product that I have used. It is called PATI IBU PUTIH JANNALAWWA.

I bought my first jar from local supplier.

Retail price is rm85..aku beli sekitar tahun 2014-2015.
 
It is a face cream to be applied at night before your night cream. You can also purchase the night cream from the same brand, they do sell it, but I just try the PIP because I didn’t have the money to buy the night cream.

It is supposed to whiten your complexion, which what I was after. i wanted to tone up my beige complexion. Biasala melayu, nak cantik, nak putih. So I bought it. I put my trust in Malay product once more.
  
This review is from what I have experienced by using 1 jar of this product & I bought it with my own money.

The cream is white. It claims to contain all the natural ingredient including bunga melur. It also claims to have KKM product license. So I trusted it?

The texture of this product is more like the Vaseline, but a bit smoother.

It is really not that easy to blend once you apply it. Susah nak ratakan. Kene rajin sikitla ratakan satu muka. Dia cakap sapu sikit je. Nipis je.

Macam tulah aku buat tiap tiap malam. I apply this cream on my face religiously every night because I want the best result. 

The instruction also said to apply alternately once you have achieved the tone you want. Kalau dah dapat tona kulit idaman, selang semalam pakai krim PIP ni.

ihsan google. jar sendiri dah habis 2-3 years ago.

Bila aku apply krim ni kat muka, and try tidur memang susahla nak tidur. 

1-  Melekit
2-  Peluh muka

Peluh muka macam lapisan kulit aku tak bernafas. Aku selalu kene lap peluh. Baru selesa nak tidur lepas 1-2 jam jugakla nak boleh selesa tidur.

Dari pengalaman selama pakai krim ni, (aku sapukan di muka & tangan) memang boleh putih. Aku bersyukur time aku pakai cream ni, selamba je aku keluar pegi mall tak pakai toner, tak pakai cream, tak pakai bedak, mmg muka aku nmpk mcm all set dah. Happy je aku keluar .just pakai shawl, pakai lipstick sikit dah. Siap.

Sadly, muka kita or tangan kita hanya putih dengan pemakaian berterusan product ni sahaja.

Lepas jar pertama aku habis, aku dah tak mampu nak beli yang baru. Aku tengok :

3-warna kulit aku kembali ke asal. Beige.
Hahaha..Tak putih dah.

TAGLINE brand ini “ PUTIH GEBU KEKAL” bagi aku, sangat lah misleading. Tak kekal pun. Janganlah menginaya wang pengguna. Tolong lah. 

Lagi satu, secara jujurnya, kulit muka aku
4-tumbuh jerawat yg merah-merah 

tu time aku pakai krim ni. 

Maksudnya,pori aku tersumbat.Aku pakai pencuci muka tanaka white bio essence time tu. Tak surelah product ni betul2 nampakkan hasil atau tanaka white punya effect je.

Time pakai krim ni, everytime aku cuci muka, menggurutu aku rasa muka aku. Kat pipi dan dahi dengan jerawat pasir. Tapi aku teruskan jugak pakai, sebab nak putih.

Time krim ni dah habis aku cuci muka dgn pencuci muka tanaka white (mmg aku tak tukar2 pencuci,cuma nk try krim ni je) makin hari makin ok muka aku. Semakin hari,semakin kurang rasa menggerutu. 

Aku rasa seksa lah jugak time ada jerawat merah & muka menggerutu time aku beria pakai krim PIP ni. Aku whatsapp founder dia cara pakai semua. Dia kata teruskan pakai, peluh tu tanda kulit aku bernafas katanya. Aku rasa mcm propa lah jugak. Tapi time tu aku ni obsess nak cantik macam dia.

Kalau korang tak tahu, boleh scroll ig akak Jannalawwa ni. Memang lawa la orangnya, tinggi, rambut panjang ikal mayang, hourglass body, putih gebu seluruh badan. Aku cita-citanye nak jadi macam gitula sampai aku percaya and beli produk tu.

Aku siap niat nak berhabis duit ptptn sem depan tu, semata nak beli set badan &  muka. Tapi tuhan tunjuk la. Memang tak sesuai kulit aku pakai.membazir je. Bila dapat duit ptptn semester seterusnya tu, satu produk Jannalawwa pun aku tak beli.

And aku langsung tak menyesal.

Aku dapat tahu akak tu darah campur. Aku obsess gila pasal founder tu dulu. Hari2 check ig nak usha harga affordable tapi yg original produk *nak jimat & nak cantik tapi student pokai sebenanye.. pada mata aku, dia gebu & putih tu semula jadi darah keturunan . Dia mcm orang Thailand je.orang sana kan cantik2..

Then dia founder product kosmetik, mampu nak cucuk vitamin c, glutathione semua tu kt clinic & hari-hari nak pegi buat facial kat spa pun lebih dari mampu. Nak pegi gym hari2 dapat body tiptop macam tu lagilah dia mampu. Duit kepuk2.

So aku fikir logic la. Lama-lama mmg aku rasa tertipu.

Aku baca comments yg complain ada masalah sama mcm aku, peluh, naik jerawat… nasihat suruh teruskan pakai.

Bagi aku kalau healing crisis, tak de la sampai orang tu jenis yang x pernah tumbuh jerawat sampai habis gerutu muka dia *dari salah satu comment yg aku baca..

Aku nk make sure aku sorang je ke yang mengalami effect2 mcm aku sebut tu, rupanya ramai lagi.

Ada yg muka clear, lepas pakai tumbuh jerawat. Jadi takutla aku.
Bau product ni mula2 pakai ada bau wangi, selepas beberapa lama, dia bau mcm stokin yg dah pakai yg dibiarkan beberapa hari.*that’s the best way I can do to explain the bau.sorry.

I googled everything before buying. Once again I fell for false advertising. Everything listed on the label, aku tak sure lah betul ke tak effective..semua macam “desirable effects” yg orang idamkan kalau mereka pakai / consume sesuatu product kecantikan, tapi tak seefektif tu pun sebenarnya. 

Orang overhypedkan product ni. It’s really overrated. Gullible customers especially perempuan yg obsess nak cantik & putih mcm aku nila yg sokong ,siap promote produk ni. I did that too yeah LOL.. I saw the founder so pretty, so the product must be good but actually, realistically

Produk ni biasa saja. Kesan sementara. I hope it doesn’t contain mercury because I read the day cream is banned in Singapore because of harmful ingredient.

And aku rasa utk effect sementara, & ketidakselesaan yg dialami time aku pakai krim ni, tak selayaknya harga satu jar krim ni rm85. Terlalu mahal tapi effect taklah hebat mana.

Aku  sedih sbb berhabis duit utk benda sia-sia mcm tu sekali lagi.
Aku follower setia IG akak tu. Banyak product dia keluarkan ikut demand consumer la. Orang Nampak badan dia lawa, orang mintak dia keluarkan supplemen, orang Nampak muka dia lawa dia memang keluarkan produk muka, lipstick, serum badan banyak la, mengikut demand semasa pengguna dia.

Once aku dah experience pakai satu jar, my verdict are as follows:

1-  False advertisement/ tagline is misleading
2-  Im not sure it is really KKM approved
3-  Wayyyy OVERPRICED.
4-  Overrated. overhyped
5-  Im not sure wether all ingredients are natural /organic
6-  Clog pores
7-  Broke me out ( tumbuh jerawat)

Basically macam kita pakai lotion pemutih, kalau kita pakai kita putih, kalau tak pakai tak putih. Tiada perubahan kekal macam yang dijanjikan melainkan you all pegi cucuk gluta or vitamin C kat klinik lah. Itu saja cara utk putih gebu seluruh badan ( melalui saluran darah).

Do not risk using/ applying/ consuming beauty products or supplements which you are not 100% sure it is safe for you.

All these consumptions, if contained the harmful ingredients, in a long run will affect your system, all the toxins may harm your kidneys. And it is really life burdening to be a kidney failure patient,( my immediate family member is a kidney patient & dependent on hemodialysis all her life),believe me I know.

It is my review for this one specific local product but the warning & precautionary alert applies to all the local products that you buy, but unsure of its safety. Bukan nak jatuhkan bangsa sendiri, tapi nak suruh berhati-hati & bijak dalam memilih & membeli.

Kesihatan, kecantikan is nikmat. Do our best to safeguard them.























2 comments:

  1. Nak tanya...berapa lama stop jannalawwa lepastu pakai bio essence tanaka?

    ReplyDelete
  2. Pakai icecream soap for couple of days. Experienced break outs. Skin getting drier and itchy. Glad I found your blog. ☺️ Really wasted my money

    ReplyDelete