Tuesday, July 27, 2010

Best Friend???


Kawan Baik

Im sure we all have somebody, male or female, that ur very comfortable being around with right? ..Kita semua ada best friend...yg pegi cafe makan sama2, beli hepon sama2, ponteng kelas sama2, beli baju sama2 etc..semuanya nak sama..BFF la katakan..

But here, i wanna share with u all cerita sedih aku dengan mereka2 yg aku kenali sbg best friend, atau lebih mesra dgn panggilan " backstabbing snakes" .

So here are my stories..

Best Friend #1

Masa aku 8 tahun, my parents amik aku back to their home after 7 years aku dibesarkan kat kampung by my grandparents( my granny died) .

Mula2 duduk bandar, aku jadi shock sbb aku kan KAMPUNG GIRL.Mana biasa dgn idop bandar...sk kat bandar. Mula2 masuk kelas, aku xde kawan sbb dowg sume kate, takut ngan aku sbb aku ni ganas la, sikit2 nak pukul2 kawan, marah2 kawan...( yeke?? sori kpd sesiapa yg berkenaan) ntah. ye kot. huhu. Aku dah biasa dibesarkan bagai anak tunggal.So, i didnt know what tolerant was.LOL.Masuk darjah 3, that's when my story begins...

Aku jumpe seorang kawan. Namanya Ashikin. Still hingusan, suci, bendul ,naif, murni.. u name it. Dia sgt baik dengan aku. She was the one who broke the ice. i didnt know how to.We did everything together. Like sisters. i dont have any sister so thats y we were close. I never had a best friend before, she was the first one. I remember she was very very nice to me. She taught me math too...I was bad at Division..Masa ni la aku kenal best friend tu apa.

Naik darjah 4, kami masuk kelas 1st! waaa bagus3! The betrayal begins here. Pd suatu hari , masa English period, teacher wat spelling bee test mengejut. Like " keluarkan a piece of paper, teacher sebut, awak eja" . Aku pon cuak , i was like ," Alaa cane ni, aku xwat revision pape pon" . Shikin pon sama...

Surprisingly, words yg teacher bg tu semua aku tahu eja.. mcm '"RESPONSIBILITY" "HEADMASTER" " GRASSHOPPER".. Aku cuak sbb ingat teacher bg ayat ke, proverb ke. I was kinda relief, and happy tgk teacher tulis jawapn kt blackboard. bcoz i knew i got it all correct... Nak tau ape jadi?

Marking time.. "Tukar paper. Awk mark yg kwan awk, kawan awk mark paper awk".. So Shikin pon marked my paper.. Obviously....hahahaha..OK..

Dlm kegirangan sbb aku tau aku dapat 10/10, aku tengok dgn excited paper aku yg Shikin tanda. I was shocked! 5/10... aku nampak pensel kat tangan dia & pemadam dekat dgn pensel tu..aku bole nampak kesan padam pd paper aku.OBVIOUSLY, aku xpayah ckp, u readers tau kan apa yg jadi?..

The best part of the betrayal has yet to come...

HERE COMES THE BEST PART!!!!!!!!!!!!!!!

Aku tanya la " ko padam yg aku eja kan?" . She answered " x la. mmg ko eja mcm tu. Baik ckp, ko tiru ea? " Aku ckp " xpon, mmg aku tau nak eja semua perkataan tu". In fact, i wasnt lying. I did know how to spell all the words. She thought i was cheating o somethin...She was the one who wasnt prepared for the test & didnt know how to spell those words. Aku sgt x puas hati. The best scene... i headed to the teacher's table and told the truth. The teacher didnt believe me.. Shikin dipanggil. QUESTION & ANSWER session with da teacher... " Awk padam ejaan dy ke?" ( what a question la teacher) Mmg la si Shikin tu jawab x..adoiii ...Dia tanya my former classmate masa darjah 3. The boy told the teacher that i was the top scorer in the subject back then. Nak tau x Shikin cakp ape kat teacher aku? This was her line ; " Masa teacher bg jawapan kat papan itam dy byk salah . Dy suruh sy padam yg salah tu " I was FREAKIN SHOCKED!!. Aku xsangka a BEST FRIEND bole ckp mcm tu... i learnt the hardest way..

First lessons in life,
  1. Frienship is wonderful
  2. Betrayal
I cracked n cried. i didnt care. semua org pandang. Jd issue.. i cried bcoz the teacher didnt believe what i said. i felt like she was denying all my hard work to be so good in the subject. Maybe u readers think it is just a small matter, a spelling bee. But at that time, for a 10 year old, it matters A LOT! It mattered to me for the teacher to see what i could do... to gain her trust, and convince her i was one of the best and all.. it mattered to me! She ruined it all. My very own best friend... kids can be cruel. See, what a 10 year old with an incredibile ability to lie could do to u?? She won that time. My teacher percaya ape yg Shikin ckp. Aku yg suruh dia padam ejaan yg salah pd words aku eja. YEAH RIGHT!. Did u find any mistakes Shikin? Oh u couldnt find any, could u?. So that was why, u grabbed a pencil, and made it "right" for me..Did u?. Thanks a lot for letting me see who u really were. Do u know that she never admit what she did?!. Yeah till today! thank u so much! i was 100% honest when i was her friend.

Tapi orang terinaya Allah tolong kan... Apa jadi?? Masa i was in Standard 6, teacher yg sama mengajar English. She saw me shines. Not just spelling bee , some essays...lol .She saw i could write essays and scored in exams or whatever sheets she gave us to do. And she was convinced that i was telling the truth & knew that Shikin was the one who had been lying 2 years before. Teacher tu jd teacher kesayangan aku sampai la skg...



No comments:

Post a Comment